SEO Kriterlerine Uyumlu Bir Web Sitesi Nasıl Olmalıdır?

Web siteleri görünür olmak için cepleri yakan tutarlarda reklamlara başvurur, ama yine de arama sonuçlarında izlerine rastlanmaz. Peki bunun sebebi nedir? Cevabı aslında artık biliyoruz: O sitede SEO kurallarına uyulmamıştır. Bir başka deyişle web sitesi arama motorlarına göre optimize edilmemiştir. SEO uyumlu web sitesi için dikkat edilmesi gereken birçok kural vardır. Aslında web sitesini SEO’ya uyumlu hale getirmekten ziyade, sitenin yazılımı ve tasarımı başından itibaren bu kuralların bilinci ile oluşturulması önemlidir. Bu yazıda SEO kriterlerini tamamıyla sıralamak yerine bir web sitesinde olmazsa olmaz altın kurallardan bahsedeceğiz.

SEO Kriterlerine Uyumlu Web Sitesi Özellikleri

Responsive Tasarım: Teknoloji çağında olduğumuz klişesinin yanı sıra artık internet erişimlerinin yoğun olarak akıllı telefon ve tabletler üzerinden sağlandığının bilincindeyiz. Öyleyse tasarımsal olarak web sitelerinin olmazsa olmaz özelliklerinden biri tüm cihazlara uyumlu olmasıdır diyebiliriz. Akıllı telefondan bir web sitesinin sayfasını ziyaret ettiğinizi ve masaüstü görünümü ile karşılaştığınızı düşünün. Minimalize görüntüler, bağlantılara tıklamak için o bölümü elinizle büyütme gereksinimi can sıkıcı olacaktır. Kullanıcı açısından kötü bir deneyim yaşatan web sitelerine Google’ın iyi bir puan vermesini bekleyemeyiz. O halde altın kurallarımızdan biri responsive tasarım, yani tüm cihazlarla uyumlu olabilecek, görüntü bozuklukları ya da kayıpları yaşanmayacak bir tasarıma sahip olmaktır.
Tarayıcı Uyumluluğu: Belki Chrome kullanıcıları sadece Chrome kullanılıyormuş gibi bir yanılgıya düşebilir. Ancak Chrome kadar güçlü diğer tarayıcılar da (Firefox, Edge, Opera, Safari gibi) önemli oranlarda kullanılmaktadır. Bu nedenle iyi bir kullanıcı deneyimini en üst hedefe koyan arama motorları, web sitelerinin tüm tarayıcılarla uyumlu ve her birinde düzgün görüntülenebiliyor olmasına dikkat edecektir.
İçerik Stratejisi Oluşturmak: İçerik stratejisi başlı başına bir SEO konusudur. Bu konuya diğer yazılarımızda ayrıntılı olarak yer vereceğiz. İyi bir içerik stratejisi oluşturmak ve planlama yapmak internet dünyasında görünür olmanın ana kurallarından biridir. Tüm SEO kriterlerine uyulsun, ancak site içerisinde kaliteli içerikler yayınlanmasın. Bu şekilde arama sonuçlarında listelenmek neredeyse imkansızdır. Web sitesinde sitenin temel konularına uygun olarak içerikler oluşturulmalı, bu içerikler belirli periyotlar ile siteye eklenmeli ve belirli aralıklarla da güncellenmelidir. En önemli içerik tabii ki metin içerikleridir. Metinler tamamen orijinal olmalı, kopya içerik barındırmamalıdır. Özgün metinler oluşturmak SEO için başlıca kuraldır. Ayrıca oluşturulan içeriklerde kullanılan görseller ve videolar da SEO için optimize edilmelidir. Detaylı açıklamalar için Google’ın Arama Motoru Optimizasyonu ile ilgili yayınlamış olduğu kılavuzu incelemenizi öneriyoruz.
Menü Yapısının Yeri: Farklı ve ilginç tasarımlar çoğu kişiye dikkat çekici gelmektedir. Menü yapılarının solda listelendiği ya da logonun ortada menü sekmelerinin sağ ve solda dağınık olduğu gibi… Ancak arama motoru botlarının sayfaları algılayış şeklini de göz önünde bulundurmak gerekmektedir. Belki altın kurallardan biri değildir ama; menünün klasik bir görünümde, sekmelerinin soldan sağa doğru sıralandığı yapıda olmasını öneriyoruz. Çünkü arama motoru botları insan gibidir. İçerikleri soldan sağa doğru okumaktadır. Menü sekmelerinizin solda sidebar gibi alt alta sıralandığını düşünün. Botlar sayfanızdaki içeriğe geçmeden soldaki sekmelerdeki bağlantıları gezmeye başlayacaktır. Dediğimiz gibi çok büyük bir handikap olmamakla beraber, bu faktörleri de göz önünde bulundurmak avantaj sağlayabilir. Kısacası önerimiz klasik görünümden şaşmamak.

Meta Etiketler, Başlıklar

Title: Sayfanızın ana başlığı, aynı zamanda en önemli anahtar kelimenizdir. Örneğin spor ayakkabı satışı yapan bir firmasınız. Markanızın adının da Markam Spor olduğunu varsayalım. Web sitenizin anasayfasının title’ı en önemli anahtar kelimeniz olan Spor Ayakkabı ile başlamalıdır: Spor Ayakkabı Modelleri – Markam Spor gibi bir title yeterince iyidir. Birçok web sitesinde title’ın anahtar kelime içermediğini sadece firma ya da marka isminin yer aldığını görüyoruz. Bu anahtar kelimelerde bulunabilme açısından yanlış bir uygulamadır.
H Başlık Etiketlerinin Kullanımı: Biliyorsunuz ki keywords meta etiketleri artık değerini kaybetmiş, yerine artık H başlık etiketleri kullanılmaktadır. Açılımı Heading (başlık) olan H tagları anahtar kelimelerin sayfa içerisindeki dağılımı açısından çok önemlidir. Belli bir hiyerarşik yapıda kullanılması gereken bu etiketlerin her birinin kullanım sıklığı belirlidir. H1 bir sayfada yalnızca bir tane olmalı ve en önemli anahtar kelimeyi içermelidir. H2, H3 ve H4 dört adet, H5 ise altı adet olmasını öneriyoruz. Her belli bir hiyerarşik yapıyla ve sırasıyla ilerlemeli, atlama yapılmamalı, örneğin H3’ten sonra H2 kullanılmamalı (önce kullanılmalı) ya da H3’ten hemen sonra H6’ya atlanmamalıdır.
Meta Description: Meta description bir web sayfasının temel taşlarından biridir ve her sayfada bir iki cümle olacak şekilde (en fazla 160 karakter) description (açıklama yazısı) bulunmalıdır. Google arama sonuçlarında en başta mavi yazılı site başlığı (title), bir altında yeşil yazılı site url’si ve onun altında da gri yazılı açıklama cümlesi bulunmaktadır. Gri yazılı bölün sayfanızın description’ıdır ve ziyaretçileri sayfaya çekecek cümleler burada yayınlanır. Bir web sitesinin arama sonuçlarında listelenmesi üst sıralarda çıkması tek başına önemli değildir. Eğer sitenize giriş yapılmıyorsa kalıcı bir sıralama yakalamış olmazsınız. Tıklama oranınızı artırmak için gri açıklama yazınızın ziyaretçileri siteye çekecek kalitede olması ve açıklayıcı olması gerekmektedir. Description’ın bulunmaması Google botlarının taramasını zorlaştıran bir etken olmakla beraber ziyaretçilerin siteyle ilgili açıklamayı görmemesi nedeniyle tıklama oranını da düşüren bir etkendir.

Sayfa Hızı – Pagespeed Insights

Arama motorlarının öncelikli kriterinin iyi bir kullanıcı deneyimi sunmak olduğunu belirtmiştik. Sayfa hızı ile yine aynı konunun kapısını aralayacağız. Bir siteye girdiğinizi ve sayfa açılırken bir süre beklediğinizi düşünün. Tıkladığınız linklerden hemen yanıt almadığınızda sıkılacak ve farklı web sitelerine yöneleceksiniz. O halde sayfa yükleme hızının Google için ve SEO kriterleri açısından önemini daha fazla ayrıntılandırmamıza gerek yoktur diye düşünüyoruz.

Google’ın kendi ürünlerinden biri olan Pagespeed İnsights üzerinden web sitenizin hızını ölçebilir, Google’ın size vermiş olduğu puanı görüntüleyebilirsiniz. Hızınız düşükse web sitenizi oluşturan kişi ya da kurumlarla iletişime geçmenizi öneriyoruz. Hızınızı yükseltmek için öneriler ve kapsamlı SEO analizleri için ücretsiz destek veriyoruz. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEO Uyumlu Makale Nasıl Hazırlanır?