SEO Kriterlerine Uyumlu Bir Web Sitesi Nasıl Olmalıdır?
Web siteleri görünür olmak için cepleri yakan tutarlarda
reklamlara başvurur, ama yine de arama sonuçlarında izlerine rastlanmaz. Peki bunun
sebebi nedir? Cevabı aslında artık biliyoruz: O sitede SEO kurallarına uyulmamıştır.
Bir başka deyişle web sitesi arama motorlarına göre optimize edilmemiştir. SEO uyumlu web sitesi için dikkat edilmesi gereken birçok kural vardır. Aslında
web sitesini SEO’ya uyumlu hale getirmekten ziyade, sitenin yazılımı ve tasarımı
başından itibaren bu kuralların bilinci ile oluşturulması önemlidir. Bu yazıda
SEO kriterlerini tamamıyla sıralamak yerine bir web sitesinde olmazsa olmaz
altın kurallardan bahsedeceğiz.
SEO Kriterlerine Uyumlu Web Sitesi Özellikleri
Responsive Tasarım: Teknoloji
çağında olduğumuz klişesinin yanı sıra artık internet erişimlerinin yoğun
olarak akıllı telefon ve tabletler üzerinden sağlandığının bilincindeyiz. Öyleyse
tasarımsal olarak web sitelerinin olmazsa olmaz özelliklerinden biri tüm
cihazlara uyumlu olmasıdır diyebiliriz. Akıllı telefondan bir web sitesinin
sayfasını ziyaret ettiğinizi ve masaüstü görünümü ile karşılaştığınızı düşünün.
Minimalize görüntüler, bağlantılara tıklamak için o bölümü elinizle büyütme
gereksinimi can sıkıcı olacaktır. Kullanıcı açısından kötü bir deneyim yaşatan
web sitelerine Google’ın iyi bir puan vermesini bekleyemeyiz. O halde altın
kurallarımızdan biri responsive tasarım, yani tüm cihazlarla uyumlu olabilecek,
görüntü bozuklukları ya da kayıpları yaşanmayacak bir tasarıma sahip olmaktır.
Tarayıcı Uyumluluğu: Belki
Chrome kullanıcıları sadece Chrome kullanılıyormuş gibi bir yanılgıya
düşebilir. Ancak Chrome kadar güçlü diğer tarayıcılar da (Firefox, Edge, Opera,
Safari gibi) önemli oranlarda kullanılmaktadır. Bu nedenle iyi bir kullanıcı deneyimini
en üst hedefe koyan arama motorları, web sitelerinin tüm tarayıcılarla uyumlu
ve her birinde düzgün görüntülenebiliyor olmasına dikkat edecektir.
İçerik Stratejisi
Oluşturmak: İçerik stratejisi başlı başına bir SEO konusudur. Bu konuya
diğer yazılarımızda ayrıntılı olarak yer vereceğiz. İyi bir içerik stratejisi
oluşturmak ve planlama yapmak internet dünyasında görünür olmanın ana
kurallarından biridir. Tüm SEO kriterlerine uyulsun, ancak site içerisinde
kaliteli içerikler yayınlanmasın. Bu şekilde arama sonuçlarında listelenmek
neredeyse imkansızdır. Web sitesinde sitenin temel konularına uygun olarak
içerikler oluşturulmalı, bu içerikler belirli periyotlar ile siteye eklenmeli
ve belirli aralıklarla da güncellenmelidir. En önemli içerik tabii ki metin
içerikleridir. Metinler tamamen orijinal olmalı, kopya içerik
barındırmamalıdır. Özgün metinler oluşturmak SEO için başlıca kuraldır. Ayrıca
oluşturulan içeriklerde kullanılan görseller ve videolar da SEO için optimize
edilmelidir. Detaylı açıklamalar için Google’ın Arama Motoru Optimizasyonu ile
ilgili yayınlamış olduğu kılavuzu incelemenizi öneriyoruz.
Menü Yapısının Yeri: Farklı
ve ilginç tasarımlar çoğu kişiye dikkat çekici gelmektedir. Menü yapılarının
solda listelendiği ya da logonun ortada menü sekmelerinin sağ ve solda dağınık
olduğu gibi… Ancak arama motoru botlarının sayfaları algılayış şeklini de göz
önünde bulundurmak gerekmektedir. Belki altın kurallardan biri değildir ama;
menünün klasik bir görünümde, sekmelerinin soldan sağa doğru sıralandığı yapıda
olmasını öneriyoruz. Çünkü arama motoru botları insan gibidir. İçerikleri soldan
sağa doğru okumaktadır. Menü sekmelerinizin solda sidebar gibi alt alta
sıralandığını düşünün. Botlar sayfanızdaki içeriğe geçmeden soldaki sekmelerdeki
bağlantıları gezmeye başlayacaktır. Dediğimiz gibi çok büyük bir handikap
olmamakla beraber, bu faktörleri de göz önünde bulundurmak avantaj sağlayabilir.
Kısacası önerimiz klasik görünümden şaşmamak.
Meta Etiketler, Başlıklar
Title: Sayfanızın
ana başlığı, aynı zamanda en önemli anahtar kelimenizdir. Örneğin spor ayakkabı
satışı yapan bir firmasınız. Markanızın adının da Markam Spor olduğunu
varsayalım. Web sitenizin anasayfasının title’ı en önemli anahtar kelimeniz
olan Spor Ayakkabı ile başlamalıdır: Spor Ayakkabı Modelleri – Markam Spor gibi
bir title yeterince iyidir. Birçok web sitesinde title’ın anahtar kelime
içermediğini sadece firma ya da marka isminin yer aldığını görüyoruz. Bu
anahtar kelimelerde bulunabilme açısından yanlış bir uygulamadır.
H Başlık Etiketlerinin
Kullanımı: Biliyorsunuz ki keywords meta etiketleri artık değerini kaybetmiş,
yerine artık H başlık etiketleri kullanılmaktadır. Açılımı Heading (başlık)
olan H tagları anahtar kelimelerin sayfa içerisindeki dağılımı açısından çok
önemlidir. Belli bir hiyerarşik yapıda kullanılması gereken bu etiketlerin her
birinin kullanım sıklığı belirlidir. H1 bir sayfada yalnızca bir tane olmalı ve
en önemli anahtar kelimeyi içermelidir. H2, H3 ve H4 dört adet, H5 ise altı
adet olmasını öneriyoruz. Her belli bir hiyerarşik yapıyla ve sırasıyla ilerlemeli,
atlama yapılmamalı, örneğin H3’ten sonra H2 kullanılmamalı (önce kullanılmalı) ya
da H3’ten hemen sonra H6’ya atlanmamalıdır.
Meta Description: Meta
description bir web sayfasının temel taşlarından biridir ve her sayfada bir iki
cümle olacak şekilde (en fazla 160 karakter) description (açıklama yazısı)
bulunmalıdır. Google arama sonuçlarında en başta mavi yazılı site başlığı
(title), bir altında yeşil yazılı site url’si ve onun altında da gri yazılı
açıklama cümlesi bulunmaktadır. Gri yazılı bölün sayfanızın description’ıdır ve
ziyaretçileri sayfaya çekecek cümleler burada yayınlanır. Bir web sitesinin
arama sonuçlarında listelenmesi üst sıralarda çıkması tek başına önemli
değildir. Eğer sitenize giriş yapılmıyorsa kalıcı bir sıralama yakalamış
olmazsınız. Tıklama oranınızı artırmak için gri açıklama yazınızın ziyaretçileri
siteye çekecek kalitede olması ve açıklayıcı olması gerekmektedir. Description’ın
bulunmaması Google botlarının taramasını zorlaştıran bir etken olmakla beraber
ziyaretçilerin siteyle ilgili açıklamayı görmemesi nedeniyle tıklama oranını da
düşüren bir etkendir.
Sayfa Hızı – Pagespeed Insights
Arama motorlarının öncelikli kriterinin iyi bir kullanıcı
deneyimi sunmak olduğunu belirtmiştik. Sayfa hızı ile yine aynı konunun
kapısını aralayacağız. Bir siteye girdiğinizi ve sayfa açılırken bir süre
beklediğinizi düşünün. Tıkladığınız linklerden hemen yanıt almadığınızda
sıkılacak ve farklı web sitelerine yöneleceksiniz. O halde sayfa yükleme
hızının Google için ve SEO kriterleri açısından önemini daha fazla ayrıntılandırmamıza
gerek yoktur diye düşünüyoruz.
Google’ın kendi ürünlerinden biri olan Pagespeed İnsights üzerinden web sitenizin hızını ölçebilir, Google’ın
size vermiş olduğu puanı görüntüleyebilirsiniz. Hızınız düşükse web sitenizi
oluşturan kişi ya da kurumlarla iletişime geçmenizi öneriyoruz. Hızınızı
yükseltmek için öneriler ve kapsamlı SEO analizleri için ücretsiz destek veriyoruz.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorumunuz için teşekkürler.